Informatief

Kennismaken met … Winny Lutam

In de rubriek ‘Kennismaken met …’ lichten we iedere keer één of meerdere Public Supporters uit om te vertellen wie ze zijn en wat ze doen. Dit keer nemen we een kijkje bij Winny Lutam. Winny is een échte Public Supporter en heeft inmiddels maar liefst 48(!) opdrachten vervult bij onze opdrachtgevers. We zouden met deze enthousiasteling haast een documentaire kunnen maken, zoveel verhalen heeft ze. Meer dan genoeg reden om haar wat vragen voor te schotelen.

Wie is Winny?

Ik woon circa 16 jaar met mijn lieve maatje Bert in een heerlijk huisje in Zwolle. We hebben 4 volwassen uitwonende kinderen, waarvan mijn (trots) eigen 35-jarige zoon en schoonzoon. Ik ga mijn 65-jarige birthday eind juni uitbundig vieren, want met feestjes en fijne mensen maak je me blij ! Ik wil geen enkele party, festival of happening missen. Vier het leven het is te kort…

Hoe ben je bij Public Support terecht gekomen? 

Ruim 12 jaar geleden kwam ik in contact met de oprichters van Public Support Frans en Jean-Paul. Ik wilde als ruim 50-plusser met 30 jaar secretaresse-ervaring m’n ambities niet over boord gooien. Het (secretaresse-)vak was en blijft in ontwikkeling, zo verrassend uitdagend. Hoe fijn is dat?

Toen ik tijdens de kennismaking merkte dat het niet alleen om werk- maar ook levenservaring en ook je persoonlijke kant ging, was mijn beslissing snel gemaakt. En inmiddels kijk ik met veel enthousiasme uit naar de 48ste opdracht via onze mooie organisatie.

Welke opdrachten heb je gedaan?

Ik werk voornamelijk voor colleges (burgemeester & wethouders) van gemeenten. Variërend van Terschelling tot Limburgse Beek en wat er tussen zit. Ik zal je niet met alle 48 vermoeien. Een groot compliment is dat ik bij een aantal weer terug kon komen. Bijna geen een oorspronkelijke opdracht heb ik kunnen ‘afmaken’. Gaande werd deze voortdurend aangepast: een ‘crisis’situatie die een beroep doet op je flexibiliteit, acute wijziging van formaties of je inzet combineren met andere werklocaties. Never a dull moment.

Welke werkzaamheden geven jou de meeste energie?

De ontdekkingstocht naar voortdurend ‘nieuwe’ collega’s waar ik me over blijf verbazen, over de gevarieerdheid waar ze zich mee bezighouden en vooral de manier waarop. Met mijn open leergierigheid en interesse in de mens áchter die ambtenaar of functionaris blijkt telkens dat je daar tezamen ‘bergen mee kan verzetten’. Vraag me dan ook niet of ik stop of minder wil werken, please?! Onder deze omstandigheden nog even niet. O ja, ik heb inmiddels wel geleerd mijn grenzen aan te geven want roofbouw is zo gepleegd! Alert blijven is voorwaarde als ook wederzijds respectvolle en positieve behandeling. Ik probeer mijn balans te bewaken: zolang een dag 24 uur heeft, is werk-/rust-momenten, gezin/familie/vrienden en ontspanning te plannen. Na hectische werkdagen is een paar uur in de golfbaan ‘met mezelf’ een welkome ontspanning! Dus mijn energieopwekking is een combinatie van de balans van fijne aspecten in het leven, tezamen in een mengbeker.

Wat zijn je leukste ervaringen tot nu toe bij Public Support?

De portefeuilleverdeling is bepalend en de faciliteiten die ik tot mijn beschikking heb. Daar vaar ik af en toe op routine. Noem het leuke maar zeker ook hilarische en indrukwekkende Public Support-ervaringen. Ik noem gemakshalve een paar: ????
– Je vakantiekoffer ingepakt houden en vakantie verkort omdat een spoedopdracht wacht en je verblijf is al geregeld;
– De avondvergadering uitloopt tot 01.15 uur en er een (woordelijk) verslag nodig is voor de volgende vergadering, next day om 08:00 uur;
– De burgemeester oppikken en via ‘geheime’ toegang brengen in verband met de opdringerige pers;
– Een draaiboek voor een vierdaags werkbezoek in Japan maken voor negen personen van verschillende organisaties, in zeven werkdagen;
– Circa 30 burgers persoonlijk bellen binnen anderhalf uur om een spoedbijeenkomst te verplaatsen;
– Een wethouder op zijn vakantieadres in de Caraïben traceren en terugvlucht regelen.

Ik beleef nog altijd plezier aan alles wat ik meemaak bij Public Support. De jas die mij nog steeds past en heerlijk zit, waar ik blij van word en merkbaar ook anderen een plezier aan beleven.

Wat betekent werk met je hart voor jou?

Wiens hart klopt niet sneller, als je naar een nieuwe uitdaging/opdracht gaat, het is alsof je een cadeautje uitpakt. Dat je het pand na een aantal maanden verlaat en je leerzame opdracht hebt afgerond met plezier en voldoening voor de opdrachtgever en ook Public Support, including me. Weer geleerd van valkuilen en nieuwe ervaringen?! P.s. ik wil best nog een tijdje blijven! 🙂