Rondom de feestdagen krijgen wij vaak vragen over hoe de urenstaat in te vullen. Graag zetten wij het nog even voor jou op een rijtje.
Het betreft de volgende feestdagen:
2e Paasdag (maandag 21 april)
Bevrijdingsdag (maandag 5 mei – lustrumjaar)
Hemelvaartsdag (donderdag 29 mei)
2e Pinksterdag (maandag 9 juni)
Zoals jullie weten zijn wij bij opdrachtgevers om een probleem op te lossen. Het kan dus zijn dat er meer dan genoeg werkt ligt. Daarom vinden wij het belangrijk dat er proactief bij de opdrachtgever wordt aangeboden om de volledige opdrachturen in die week met een feestdag te maken. Uiteraard compenseren wij deze uren als verlof waar je op een later moment lekker van kunt genieten.
Voorbeeld:
Je contracturen zijn 32 uur per week en je werkdagen bij de opdrachtgever zijn van maandag t/m donderdag. Als je in de week van 2e Paasdag in overleg met je opdrachtgever kan schuiven met je werkdagen, dus je werkt dan dinsdag t/m vrijdag en daarmee 32 uur declarabel bent, krijg je daarvoor als compensatie 8 uur als extra verlof bijgeschreven. Mocht na overleg met je opdrachtgever blijken dat schuiven met je werkdagen niet nodig is, dan noteer je op maandag 8 uur bij feestdagen.
Als de maandag normaal gesproken geen werkdag bij jouw opdrachtgever is, dan verandert er niets bij het invullen van je urenstaat.
Datzelfde geldt voor de week van Bevrijdingsdag en 2e Pinksterdag.
NB 1:
In de week van Hemelvaartsdag kan het zijn dat de opdrachtgever ook vrijdag (dag na Hemelvaartsdag) gesloten is. Dit betekent dat het lastiger is om te schuiven met je werkdag. Ook bij ons is die vrijdag een aanwijsbare vakantiedag als je niet kunt werken bij de opdrachtgever en vrijdag normaal gesproken je werkdag zou zijn.
NB 2:
A.s. vrijdag is het Goede Vrijdag en dit is geen nationale feestdag. Mocht jouw opdrachtgever toch dicht zijn, overleg dan met hem/haar of je de uren op een andere dag kunt maken. Mocht dat niet mogelijk zijn, overleg dan met jouw regiodirecteur.
Heb je nog vragen, neem dan zeker vooraf contact op met je regiodirecteur!
We hebben leuk nieuws!
Er zijn weer twee nieuwe trainingen toegevoegd aan de agenda van de Public Support Academy.
Op verzoek van velen is de training BHV (Bedrijfshulpverlening) toegevoegd. Deze wordt in juni aangeboden op ons kantoor in Lisse. Bij te veel aanmeldingen plannen we ook een BHV-training in het najaar in Utrecht (BCN). Meld je aan via de agenda (via de link hieronder). Wanneer je nog een geldig BHV-certificaat hebt die binnenkort verloopt, kun je ook via ons de herhalingscursus volgen, stuur daarvoor een e-mail naar development@publicsupport.nl.
Ook is de training DISC toegevoegd. DISC geeft taal aan gedrag, talent en manieren van communiceren. Ook deze training staat in agenda open voor inschrijving (alleen voor collega’s die de training nog niet via Public Support hebben gedaan).
Meer informatie over deze trainingen en het overige aanbod vind je terug in de agenda op de Public Support Academy, bereikbaar via deze link.
De hele dag zitten is slecht voor je gezondheid, dat zal geen verrassing voor je zijn. In deze essential vind je maar liefst 10 verschillende kantooroefeningen om fit te blijven op kantoor. Makkelijk, leuk en hartstikke gezond! En leuk om samen met je collega’s te doen!
Volg de essential via de Academy en leer hier meer over!
Volgende week vrijdag 18 april is het Goede Vrijdag. Op deze dag vindt er vanuit de banken geen betalingsverkeer plaats. Daarom zorgen wij er natuurlijk voor dat de declaraties, die uiterlijk op woensdag zijn ingediend en goedgekeurd, op donderdag 17 april al worden uitbetaald. De week erna vinden de uitbetalingen weer gewoon op vrijdag plaats.
Wij krijgen regelmatig de vraag hoe je een handtekening in onze huisstijl kunt opstellen voor het versturen van e-mails vanaf je Public Support e-mailadres. Daar helpen we natuurlijk graag bij.
Met onderstaande instructie zou het moeten lukken om jouw eigen handtekening te maken.
*Ga naar jouw online versie van Outlook en log in.
*Klik rechtsboven op het tandwiel.
*Kies voor Account en dan voor handtekeningen.
*Dubbelklik op deze link voor een verkorte handtekening E-mailhandtekening kort Public Support
*De handtekening wordt dan in een browser geopend.
*Selecteer de gehele ondertekening (Ctrl+A) + (Ctrl+C)
*Plak de ondertekening in het handtekeningvenster in Outlook online.
*Pas je naam, functie en mobiele nummer aan.
*Sla de ondertekening op.
Voor LinkedIn hebben we ook een handige tool gemaakt om de ringen en banner aan te passen met je eigen foto en functie. Hoe, dat lees je in dit artikel.
Wij presenteren: Lisa Loeb!
Of eigenlijk, Lisa presenteert ‘Ik ben geen robot!’. Lisa zal met ons, geheel op haar eigen wijze, haar visie op AI en digitale innovatie delen. Op 21 juni is zij onze dagvoorzitter en zal zij de verschillende onderdelen aan elkaar verbinden.
Voor wie Lisa nog niet kent:
Lisa Loeb is een veelzijdige mediamaker. Van het presenteren van grote tv-programma’s als Scrooge Live en FBoy Island tot haar populaire podcast over complotten, van haar openhartige bestseller BANG tot haar wekelijkse columns op Radio 1: Lisa vertelt de verhalen die ertoe doen, met humor, intelligentie en zelfspot. In 2021 won ze De Slimste Mens en tijdens de all-star editie in 2025 met oud-winnaars wist ze opnieuw de finale te halen.
Wij kijken enorm uit naar Lisa en het congres.
Heb jij je al aangemeld?
Even een friendly reminder dat de dag na Hemelvaart, 30 mei, een aanwijsbare vrije dag is. De andere dagen zijn:
- 30 mei (dag na Hemelvaart)
- 24, 29, 30 en 31 december
- en alvast voor in de agenda: 2 januari 2026
Kun je werken op een aanwijsbare vrije dag? Dan maak je gewoon je uren en schrijf je deze in de kolom ‘Declarabele uren’.
Kun je niet werken bij de opdrachtgever, sta je stand-by of wil je een vrije dag (in overleg met je opdrachtgever)? Dan neem je een vakantiedag op en schrijf je de uren in de kolom ‘Vakantieuren’. Mocht je geen vrije dag willen nemen en deze dag willen gebruiken om een leuke training te volgen dan kun je je aanmelden voor een training basis en verdieping AI, vanaf vandaag beschikbaar op de academy, zie link. Als je deze training volgt, kun je onder stand-by je uren invoeren met als omschrijving: training gevolgd.
Voor vragen over de training: development@publicsupport.nl, voor de overige vragen kun je terecht bij jouw regiodirecteur.
Deze maand hebben drie Interim secretaresses en één Interim projectspecialist deelgenomen aan de onboarding. Hartelijk aan boord Anna, Sylvia, Wendy en Tamara en veel succes en (werk)plezier gewenst bij Public Support!
We vragen even aandacht voor twee interessante trainingen die op korte termijn plaatsvinden.
Test je taal -quiz – open voor iedereen
Deze hebben we al eens onder de aandacht gebracht en gaat door, maar leuk als er nog aanmeldingen bijkomen. Deze quiz vindt plaats in de vroege avond op 8 april.
In de Test-je-Taal-quiz kom je erachter of jouw taalkennis nog fris en actueel is. Het is een leuke, luchtige en laagdrempelige online bijeenkomst.
We maken er een gezellig en vrolijk samenzijn van, waar je gegarandeerd wat van opsteekt! 💪 Spelenderwijs kom je erachter of jouw spelling- en grammaticakennis voldoende is, of dat je een opfristraining kunt gebruiken. Deze hebben wij ook al gepland staan op 19 april, eventueel een leuke combinatie om te volgen dus!
Projectmatig werken – voor Interim projectspecialisten en Interim communicatiespecialisten
3 dagen:
Zaterdag 12 april
Zaterdag 17 mei
Zaterdag 24 mei
Resultaat
Na afloop van deze opleiding weet de deelnemer wat de begrippen plannen, faseren, beheersen en beslissen inhouden. Weten deze begrippen te herkennen en toepassen in projecten waarbij je als projectleider of -medewerker bent betrokken. Verder bezit de deelnemer de persoonlijke kwaliteiten om in projectverband effectief om te gaan met je projectgroepleden, managers en opdrachtgevers, met oog voor het maatschappelijk, politiek, bestuurlijk en ambtelijk krachtenveld.
Deze training wordt verzorgd door de Bestuursacademie.
meld je hier aan!
Afgelopen zaterdag heeft de allereerste Cyber Security Awareness training plaatsgevonden. Deze training vindt bijna iedere maand plaats en gezien alle ontwikkelingen rondom AI en hoe dit ook door oplichters kan worden ingezet, blijft dit onderwerp altijd actueel. Het is daarom belangrijk om up-to-date te blijven. Hierbij een review van één van de deelnemers aan de training van afgelopen zaterdag:
“Zaterdag een ontzettend leerzame en interactieve training gevolgd over online veiligheid van DataExpert.
Het is best confronterend om te horen hoeveel gegevens over je online staan ondanks dat je denkt dat je heel bewust online bent.
Daarom hebben we geleerd hoe je eenvoudig jezelf beter kan beschermen tegen cyberincidenten.
Dan klinkt een cyberincident wel heel groot, maar de welbekende smsjes “mam, ik heb een nieuw nummer” of een e-mail dat jouw betaling aan bol.com vanaf jouw ING rekening met eindcijfer 32 niet is voldaan, kunnen ook cyberincidenten worden als je op de linkjes klikt of informatie doorgeeft.
Tijdens deze sessie hebben we geleerd hoe je cyberincidenten kunt minimaliseren met simpele aanpassingen; Informatie ontvangen over sterke wachtwoorden, tweestapsverificatie en wachtwoordmanagers en hoe je je persoonsgegevens beter kunt beschermen tegen hackers en phishing-aanvallen
Praktische tips die we direct kunnen toepassen.
Daarbij maakte de trainer deze sessie niet alleen informatief, maar ook leuk en begrijpelijk.
Echt een aanrader voor iedereen die bewuster met online veiligheid om wil gaan”.
Er volgen dit jaar nog een aantal trainingen over cyberveiligheid, waarbij deze tips en informatie wordt gedeeld en nieuwe topics naar voren worden gebracht. Al denk je dat je het best op orde hebt, laat je niet verassen door iets dat je simpel hebt kunnen voorkomen!
“De vraag is niet of je wordt gehackt, de vraag is wanneer je wordt gehackt en hoe je schade kunt beperken” aldus Henri Beek – Trainer DataExpert
Hierbij een link naar de volgende training Cyber Awareness – schrijf je snel in.