Daar is ‘ie dan, de eerste aflevering van Werk met je Hart – de podcast. In de eerste aflevering ontvangt host Casper niemand minder dan Chris Zegers. Chris is acteur, muzikant, presentator en misschien nog wel het meest: de vertegenwoordiger van het goede leven.

Een mooi gesprek over jeugddromen, de kunst van balans vinden, doen waar je energie van krijgt, mislukte – of misschien wel gelukte – sollicitaties, muziek, levenswijsheden en daarbij veel mooie anekdotes. Hieronder een fragment:

Je kunt de podcast beluisteren via onderstaande kanalen:
Spotify
Apple Podcast
Google Podcast

Veel luisterplezier!

Het Traineeship voor Topsecretaresses heeft een nieuwe naam; Ontwikkeltraject voor Secretaresses!

Wij ontvingen de afgelopen tijd veel vragen wanneer er weer een traject georganiseerd wordt.

Goed nieuws! Eind november a.s. start het Ontwikkeltraject voor Secretaresses en je kunt je vanaf nu aanmelden.

Wij hebben met onze ervaringen en jullie evaluaties van eerdere edities opnieuw een mooi en compact programma gemaakt. Met dit traject bieden wij onze Interim secretaresses de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen, zowel persoonlijk als vakinhoudelijk.

Ben je geïnteresseerd? Geef dit aan bij jouw regiodirecteur voor 18 september. Het ontwikkeltraject start op 25 november en er is een beperkt aantal plekken beschikbaar, dus zorg dat je er snel bij bent. De trainingen vinden voornamelijk op zaterdag plaats (online of in Utrecht) en zijn in eigen tijd.

Hier vind je het hele programma.

 

Afgelopen week mochten we 14 nieuwe, enthousiaste collega’s verwelkomen in Lisse. Dit keer bestond de groep veelal uit Interim secretaresses en een collega voor de people& support afdeling. Uiteraard ging deze meerdaagse onboarding gepaard met fijne kennismakingen, mooie trainingen en het overhandigen van de autosleutels en bloemen.

Namens iedereen bij Public Support willen we jullie nogmaals heel hartelijk welkom heten en we wensen jullie veel plezier en werkgeluk toe!

 

De Public Support Academy kent honderden e-learnings, podcasts en webinars. De meeste trainingen zijn gericht op het ondersteunen in je functie en veel voorkomende  werkzaamheden. Deze trainingen doen jullie al volop. Super! Dit keer hebben we twee trainingen geselecteerd met het thema: Samenwerken

Training 1: De teamrollen van Belbin – 1 uur
Wat is mijn rol binnen een team? Wat draag ik bij aan het team? Ben ik een onderzoeker, een organisator, een plant of een vormer? En kan ik in een ander team een andere rol hebben? De teamrollen van Belbin kunnen helpen bij het vormen van nieuwe teams of bij het inzichtelijk maken van rollen in je huidige team. In deze e-learning leer je er alles over.

Training 2: Werken in teams – 1,5 uur
In deze cursus leer je alles over het samenwerken in teams. Hoe werk je écht effectief samen? Wat zijn de werkstijlen van Kolb? Wat zijn de gouden regels voor feedback? En hoe kun je pestgedrag tegengaan? Deze training wordt afgesloten met een eindtoets. Rond je deze succesvol af? Dan krijg je uiteraard een certificaat.

Brutalen mogen de halve wereld hebben, de aardigen hebben de andere helft, én deze podcast, over het succes van aardig zijn, professioneel en privé, in het klein en in het groot, over drijfveren en gelukkigmakers, met iedere twee weken een andere inspirerende gast in gesprek met Casper Venema.

???????????? ???????????? ???????? ?????????????????????????????????????????
Een échte feel-good-podcast, aangenaam inspirerend, met aansprekende gasten. Lekker luistervoer na een week hard werken. Voor op weg naar huis of thuis ter ontspanning. We hopen dat je het net zo leuk vindt als wij.

Volgende week komt de eerste podcast uit. Wie de gast is? Dat houden we nog even geheim! ????

Beluister hieronder alvast ons intro:

In de rubriek ‘Kennismaken met …’ lichten we iedere keer één of meerdere Public Supporters uit om te vertellen wie ze zijn en wat ze doen. Dit keer nemen we een kijkje bij onze zeer gewaardeerde collega Sandra van der Pluym. Sandra werkt inmiddels 6 jaar bij ons, met een kleine uitstap naar KLM. Een mooie vlucht ✈️ van ???? naar ???? en weer terug naar ????.

Wie is Sandra?

Ik ben 55 jaar, geboren en getogen in Naarden-Vesting, maar woon nu samen met man Jeroen, kids Lars en Celeste, onze hond Cody en kat Spoekie in Almere. In mijn vrije tijd hou ik ervan om lekker te gaan eten of af te spreken met vriendinnen. Mijn levensmotto is: ‘het leven moet je vieren’ en dat probeer ik zoveel mogelijk te doen.

Hoe ben je bij ons terecht gekomen?

Ik heb altijd wel interesse gehad in het detacheringsvak alleen was dat als moeder van twee jonge kinderen toen nog niet mogelijk, want je moet je dan wel volledig kunnen committen. Toen de kinderen ouder werden en het kantoor van mijn huidige werkgever ging sluiten, heb ik de stap genomen om eens om mij heen te gaan kijken. Vooral omdat er destijds ook een business tak was bij Public Support. En dat voelde goed, vooral het verhaal van Frans is mij altijd bijgebleven ”ik ga jullie nu het een en ander vertellen over Public Support en aan het eind hebben jullie geen vragen meer”. En dat klopte helemaal. ”Je hebt gewoon een vaste baan, je kunt je ontwikkelen en je hebt een paar keer per jaar leuke bijeenkomsten. Het enige wat wij van jou willen is bereikbaarheid en commitment”. En zo geschiedde. Na twee fijne gesprekken, kreeg ik een telefoontje dat ik was aangenomen.

Welke opdrachten blijven je bij?

Eigenlijk hebben alle opdrachten een eigen verhaal. Ik heb met mooie, fijne mensen mogen werken. Maar ik denk dat als ik twee opdrachten mag noemen, is het als eerste ACTIAM-VIVAT. Hier heb ik het langst gezeten, wel drieënhalf jaar. Ik ben begonnen bij de beleggingstak van ACTIAM en later kwam de verzekeringstak erbij. Een mooie combi waar ik op diverse plekken heb mogen werken. ACTIAM was de basis en bij VIVAT was ik een soort van vliegende keep binnen het MAS-team (management assistants team). Bij ACTIAM waren ze altijd bang dat ik weg zou gaan, maar ik zei dan altijd: ”Je moet het zo zien, jullie zijn een soort van eerste liefde en die vergeet je niet”. En dat is nog steeds zo. Deze opdracht heeft nog steeds een speciaal plekje in mijn hart.

De tweede opdracht die me altijd bijblijft is de opdracht bij Ballast Nedam, bij Infra. Na ruim acht jaar gewerkt te hebben bij Heijmans paste deze als geen ander bij mij. Ik heb daar bijna vier maanden mogen werken en het mooiste compliment dat ik kreeg van de MA-collega is mij dan ook bijgebleven: “ik had het gevoel dat ik het niet meer alleen deed, maar met iemand samen”.

Je had een uitstapje naar de KLM. Kun je daar wat over vertellen? 

Ik wilde vroeger maar één ding worden en dat was stewardess. Helaas had je daar HAVO voor nodig en door mijn verlegenheid en onzekerheid is dat niet gelukt en ben ik Schoevers gaan doen. Ik had een prachtige carrière maar er was altijd een stemmetje in mijn hoofd ‘wat als’. En toen heb ik mij opgegeven voor het tv-programma De Lieve Frogers, waarin ze mijn wens om voor één dag stewardess te zijn, uit lieten komen. Als kers op de taart mocht ik het een dagje in het echt doen bij Transavia en daarnaast kreeg ik een opleiding aangeboden bij het Laurentius College. Dankzij Public Support, en destijds mijn huidige opdrachtgevers, heb ik deze opleiding kunnen doen. Door Covid heeft dat iets langer geduurd, maar gelukkig ging de markt weer open en heb ik gesolliciteerd bij KLM Cityhopper en kwam ik door de selectie heen. Doordat ik al die tijd mijn regiodirecteur had meegenomen in dit proces hebben we heel goed kunnen schakelen. Ik weet nog dat ze zei “dan ga je bij ons eruit met een klapper: bij bestuurssecretariaat van de Gemeente Utrecht”. En zo geschiedde, ik heb mijn droom kunnen waarmaken om ruim een maand in het blauw te lopen, acht examens te halen en tien trainingsvluchten te mogen maken. Helaas heeft op het eind tijdens de flight safety vraag mijn faalangst mij parten gespeeld. Voor mij is de droom zeker uitgekomen en ik kijk met een trots gevoel terug op dit verhaal.

En dan moet je door … dus wie bel je dan als eerste? Marinel van Public Support. Haar woorden: ”ik wil eerst weten hoe is het met jou… en ja, natuurlijk mag je terugkomen, graag zelfs.” En Sia zei: “we gunde je je droom maar joh, wat zijn we blij dat je weer terug bent”.  Do I need to say more.

Wat zijn je leukste ervaringen tot nu toe bij ons?

Poeh daar noem je wat, ik wil het niet een ervaring noemen maar meer een beleving, want dat is iedere opdracht. Ik ben begonnen bij Business en als commercieel dier was het even schakelen toen we teruggingen naar de roots publieke sector. En dat laatste heeft mij verrast. Na even schakelen, vind ik het erg leuk en divers. Ik heb alleen maar leuke ervaringen omdat elke opdracht zo divers is. Dat komt denk ik ook door de mensen die er werken. Dat maakt het leuk en dat houd je scherp.

Wat betekent Werk met je Hart voor jou?

Voor mij is dat een natuurlijk gevoel dat je, bij iedere opdracht, wil overbrengen. Als ik ergens binnenkom, wil ik heel graag binnen één week weten wat er speelt en het mij zo snel mogelijk eigen maken. Alleen wel door te denken met mijn hart. Kortom goed luisteren en vooral voelen wat er speelt en wat er van jou verwacht wordt. Bij elke opdracht krijg ik de vraag “wil je niet blijven” maar dan zeg ik, ik heb na mijn uitstapje écht gekozen voor Public Support. Waarom? Dat is een gevoel en dat gevoel wil ik tot in lengte van dagen vasthouden. Voor mij is Werk met je Hart, als je aan eind van elke opdracht de collega’s in je hart sluit en zij jou. En mijn hart is groot genoeg om daar nog heel veel mooie opdrachten bij in te sluiten.

We herkennen het allemaal wel: je bent lekker aan het werk en ziet rechts onderin je scherm het icoontje dat je een update moet doen. Je besluit het even uit te stellen want je wil nog snel even een mailtje versturen, met als gevolg dat de update pas dagen later gedaan wordt. Begrijpelijk, maar eigenlijk niet handig. Hieronder onze belangrijkste reden waarom wij aanraden altijd de update te doen, ook als het minder goed uitkomt.

Betere beveiliging

De belangrijkste reden om de nieuwste updates te downloaden en te installeren, is om beschermd te blijven tegen beveiligingsrisico’s. In de loop der tijd verliest je software namelijk zijn effectiviteit waardoor het voor hackers en cybercriminelen makkelijker wordt om in te breken. Zo snel als softwareleveranciers manieren vinden om hun software veilig te houden, zo snel hebben hackers weer mogelijkheden gevonden om in te breken. Door je software up-to-date houd je hackers zo veel mogelijk buiten de deur.

Naast bescherming, bieden updates ook vaak nieuwe functies en prestatieverbeteringen. Regelmatig bijwerken houdt niet alleen hackers op afstand, maar optimaliseert ook je gebruikerservaring. Een geactualiseerd systeem combineert verbeterde beveiliging met betere prestaties, waardoor je zowel online veiligheid als efficiëntie bevordert.

Conclusie

Wij raden daarom aan de updates snel te doen, want een betere beveiliging voorkomt hacks doordat verouderde software kwetsbaar wordt.

In de rubriek ‘Kennismaken met …’ lichten we iedere keer één of meerdere Public Supporters uit om te vertellen wie ze zijn en wat ze doen. Dit keer nemen we een kijkje in het (werk)leven van Max Snoeren. Max is ongeveer een jaar in dienst bij Public Support en is regiodirecteur in de omgeving Zuidwest Nederland. Reden genoeg om deze gezellige Brabander te vragen naar hoe hij terugkijkt op z’n eerste jaar bij Public Support.

Kun je jezelf voorstellen?

Deze niet geboren maar wel getogen Brabander is 53 jaar, geboren in Haarlem maar grotendeels opgegroeid in Eindhoven. Ik woon nu zeventien jaar samen met m’n vrouw in Helmond. We zijn overigens voornemens terug te keren naar Eindhoven en wie weet over een aantal jaren weer richting Haarlem haha. Ik ben een enorm trotse vader van drie prachtige dochters en ook een trotse opa. Ik heb al geruime tijd familie wonen in Italië en daar heb ik het zoete leven ontdekt, (la dolce vita) met je naasten lekker eten, wijnen, samen flaneren en alles wat het leven in Italië zo mooi maakt ervaren. Dit proberen we ook in Nederland te doen.

Hoe ben je bij Public Support terecht gekomen?

Ik heb hiervoor 22 jaar in de facilitaire dienstverlening gezeten bij diverse landelijke spelers waar ik als directeur P&L verantwoordelijk was voor personeel, vestigingen en klanten in o.a. Zuid-Nederland en ook een periode landelijk. Wat deze dienstverlening kenmerkt is dat de uitvoering altijd bij de opdrachtgevers plaatsvindt en het aansturen op afstand en het relatiebeheer/de gunfactor van de opdrachtgevers bepalend zijn voor het succes. Toen kwam de Coronapandemie en stortte deze sector aardig in. Na het lezen van de vacature regiodirecteur op LinkedIn, dacht ik, in die vacature zouden wel eens veel overeenkomsten met mijn achtergrond kunnen zitten. Na een aantal persoonlijke en bijzonder mooie gesprekken heb ik gelukkig deze overeenkomsten bij Public Support teruggevonden.

Welke werkzaamheden geven jou de meeste energie?

Het kunnen ondernemen in je eigen regio. Netwerken en relatiebeheer uitvoeren hoe het bij je past voelt als vertrouwd. Het echt kunnen ‘ontmoeten’ van de Interimmers uit je team door kwalitatief oprechte aandacht. Van niets iets maken en het samen toch weer voor elkaar krijgen. Het vooral simpel houden met elkaar. Niet te intern gericht zijn als organisatie maar altijd de klant en Interimmers centraal stellen. Ik houd van uitdagingen en veranderingen.

Hoe kijk je terug op je eerste jaar?

Het is fijn om bij een succesvolle en groeiende organisatie te horen en daar een bijdrage aan te kunnen leveren. Ik heb een mooie start gehad en voortvarend de verbinding gemaakt binnen mijn team. Geweldig en divers MT van collega regiodirecteuren. Enthousiaste en kundige ondersteuning vanuit het volledige kantoor in Lisse. En vooral een veilige en comfortabel voelende bedrijfscultuur waarbij je echt jezelf kunt zijn, kan ondernemen en men het elkaar ook gunt. Dat is zeker niet altijd zo op dit niveau.

Wat betekent Werk met je Hart voor jou?

Heel veel lachen en dollen met elkaar zodat je allemaal met plezier naar je werk en je collega’s gaat. De ervaring leert dat je dan dan veel succesvoller bent samen.

Collega Diana heeft de afgelopen weken genoten van haar vakantie en is inmiddels weer helemaal uitgerust begonnen met haar werk. Ze schreef onderstaande tekst op LinkedIn over hoe zij, nu ze weer begonnen is, toch nog af en toe dat vakantiegevoel kan terughalen.

De vakantie zit er weer op! Ken je dat gevoel dat je zo lang mogelijk wilt vasthouden aan die heerlijke vakantiesfeer? En merk je ook dat na slechts twee dagen werken de werk-modus weer volop aanwezig is? Ik kan je geruststellen, bijna iedereen in mijn omgeving herkent dit!

Maar hoe kun je die fijne vakantiesfeer toch een paar keer per dag beleven? ????
Hier een paar dingen die ik altijd doe:

???? Gun jezelf een paar keer een korte pauze tijdens je werkdag. Maak een korte wandeling, of doe een korte ademhalingsoefening. En doe het met je volle aandacht. Een soort micro-vakantie!

???? Stel een afspeellijst samen met je favoriete vakantiemuziek! Kan je altijd op de achtergrond aanzetten en dan word je zo mee teruggenomen naar die fijne vakantiemomenten!

???? Stel één van je mooiste vakantiefoto’s in als achtergrond op je telefoon of laptop. Het is bewezen dat als je naar een foto kijkt dat je het gevoel van dat moment weer kan herbeleven.

Op deze manier zorg je ervoor dat je privé-werkbalans goed blijft!

In de snelle wereld van technologie lijkt gemak soms voorrang te hebben op alles. Je laptop dichtklappen en in de slaapstand zetten, zonder hem ooit volledig af te sluiten, is heel verleidelijk, maar op lange termijn kan het mogelijk schade aanrichten.

Beschadiging van de ventilator en harde schijf

Wanneer je geregeld je laptop dichtklapt en in de slaapstand zet, zonder deze volledig uit te schakelen, loop je het risico om de harde schijf van het apparaat te beschadigen. Hoe kan dit? Als je je laptop niet volledig afsluit, blijven bepaalde activiteiten actief. Hierbij kun je denken aan het voortduren van processen zoals de werking van de ventilator en de harde schijf.

Ons advies

Je voelt het waarschijnlijk al aankomen, ons advies is om de laptop helemaal uit te schakelen als je hem langere tijd niet gebruikt. Als je er meerdere keren op een dag gebruik van maakt, kun je hem tussendoor gerust in slaapstand zetten, maar het is verstandig om hem na het laatste gebruik helemaal af te sluiten.

Heb je vragen? Stuur gerust een mailtje naar it@publicsupport.nl