Goed nieuws! Op basis van jullie feedback over de reistijd naar Lisse gaan we vanaf nu alle live (zaterdag) trainingen organiseren bij de trainingslocatie BCN in Utrecht. Deze locatie is niet alleen veel centraler gelegen, maar is ook volledig ingericht om trainingen en opleidingen optimaal te faciliteren.

De data, starttijden en de inhoud voor de trainingen zullen ongewijzigd blijven. Er zal vanuit BCN een gastvrouw aanwezig zijn en natuurlijk wordt er ook een heerlijke lunch verzorgd. Voorafgaand aan elke training ontvangen jullie, zoals gebruikelijk, een herinnering met een routebeschrijving.

Wij hopen dat met deze aanpassing het volgen van trainingen voor iedereen makkelijker en toegankelijker is geworden.

Mocht je aan de hand hiervan nog vragen hebben, neem gerust contact op met mij (Meredith, people& development consultant) via 06-26614162 of development@publicsupport.nl.

Meredith Hermelijn
Meredith Hermelijn 31 mei 2023
Onze directeur TopSecretariële Support, Marinel van de Velde, is een bekend gezicht voor veel (oud-)collega’s. Op 1 juni 2015 begon ze haar avontuur bij Public Support en nu, 8 jaar later, kijken we samen met haar terug op deze periode. Een periode met veel ups, maar ook enkele downs. Uiteraard kijken we ook naar de toekomst. Wat zijn haar plannen voor de businessline en wat is haar droom met Public Support?

Voor de mensen die je niet kennen, kun je je voorstellen?

Ik ben geboren in Rotterdam, opgegroeid in Den Haag en sinds ruim 17 jaar woon ik heerlijk in Delft met mijn lief Diana, onze zoons Mick & Davi, onze twee katten en binnenkort onze pup. In mijn vrije tijd ben ik graag buiten, veelal in de buurt van de zee of het bos en tijdens mijn ochtend- en avondwandelingen kan ik enorm genieten van mooie luchten, fluitende vogels en andere natuurbeelden.

https://vimeo.com/771947216?share=copy

Hoe ben je bij Public Support terecht gekomen?

De oprichter van Public Support, Frans Vossenaar, ken ik vanuit mijn Content-periode. Hij is getrouwd met mijn dierbare vriendinnetje Dorothé en was ook één van de investeerders in mijn vorige bedrijf. Hij belde mij in 2015 met de vraag of ik Public Support in het bedrijfsleven wilde gaan opzetten. En zo geschiedde ????.

 

Werk is voor mij een grote energiegever, ik vind het werk, ons bedrijf en onze mensen superleuk en geniet nog iedere dag van het samen verder bouwen aan en in ons bedrijf.

 

Hoe kijk je terug op afgelopen 8 jaar?  

Met superveel plezier en af en toe met een traan door het wegvallen van dierbare collega’s. Werk is voor mij een grote energiegever, ik vind het werk, ons bedrijf en onze mensen superleuk en geniet nog iedere dag van het samen verder bouwen aan en in ons bedrijf.

Tevoren had ik geen idee hoe e.e.a. zou ontwikkelen maar met het opbouwen van business, daarna de uitbreiding met de publieke sector is mijn job ook veranderd en ontwikkeld en met de ambities die wij hebben verheug ik mij ook op de komende jaren.

Van het opstarten van business, op de bovenverdieping aan de Heereweg in 2015, naar het punt waar wij nu staan en dan terugkijkend is er wel heel veel gebeurd. Toen ik startte acht jaar geleden leefden mijn ouders nog, waren onze mannen net kleuters, waren wij met 150 collega’s binnen PS, namen wij bijna afscheid van onze vouwwagen en inmiddels zijn onze jongens hun brugklasjaar aan het afronden & gaan wij deze zomer met ons campertje op pad.

Welke gebeurtenissen hebben jou het meest geïnspireerd?

Mijn collega’s met ieder hun eigen verhaal en achtergrond en hoe zij bij ons zijn gekomen en wat zij dagelijks meemaken. Dat kan een gebeurtenis zijn tijdens een opdracht of een mooi gesprek tijdens de sollicitatieprocedure.

 

Mijn droom is als beste werkgever beleefd worden door onze mensen, groter groeien en tegelijkertijd laagdrempelig blijven.

 

Waar wil je met de businessline naartoe?

Steeds langer kunnen behouden van vitale en betrokken collega’s die samen met ons het verschil willen (blijven) maken op de cruciale plekken die wij invullen. Ook het aantrekken van nieuwe collega’s omdat ook naar de toekomst er een grote behoefte blijft aan TopSecretaresses, en daarmee dus een verdere groei.

Wat is je droom met Public Support?

Mijn droom is als beste werkgever beleefd worden door onze mensen, groter groeien en tegelijkertijd laagdrempelig blijven. Door klanten gewaardeerd worden in onze professionaliteit en creativiteit als het gaat om ontwikkeling van nieuwe business lines.

Mensen beleven de slogan, we zijn commercieel maar met de mens voorop.

 

Grootste blooper?

Dagelijks maak ik fouten en dat gun ik iedereen. Bij de introductie van ons eerste traineeship 50+ in 2018 mocht ik bij BNR live op de radio toelichten hoe wij een traineeship voor ervaren secretaresses voor ogen zagen. En toen ik vertelde dat wij als Public Support een startup waren, werd ik een soort van ‘uitgelachen’ omdat je dat na acht jaar al niet meer een start up kan noemen.

Wat betekent werk met je hart voor jou? 

Invulling geven aan goed werkgeverschap, het vasthouden of nog hoger laten stijgen van de hoge eNPS (een manier om het enthousiasme van collega’s over het bedrijf te meten), mensen beleven de slogan, we zijn commercieel maar met de mens voorop. En praten met elkaar, niet over elkaar. Feedback ontvangen en eerlijk feedback geven. Samen werken, samen genieten ????.

 

Het is tijd om onze feesthoedjes op te zetten en de taart uit de koelkast te halen, want Public Support en het UWV vieren hun 10-jarige samenwerking! Samen hebben we meer dan 500(!) mensen aan een baan geholpen, waardoor ze konden ‘werken met hun hart’. Om deze fantastische mijlpaal te vieren, nemen we jullie mee naar enkele mooie verhalen van onze collega’s, te beginnen met collega Audrey Geuvers.

Kun je je voorstellen?

Mijn naam is Audrey Geuvers, 62 jaar en ik woon samen met mijn man, Ben, in het mooie Brabantse dorp Raamsdonk. Sinds 2015 ben ik als TopSecretaresse in dienst bij Public Support.

Ik was toen 54 jaar en de arbeidsmarkt zat niet echt te wachten op 50+ secretaresses

 

Toen je via het UWV op zoek was naar een baan, hoe zag de arbeidsmarkt er toen uit voor jou?

Ik was nog jong toen ik van Schoevers af kwam en heb daarna geen dag zonder werk gezeten. Het was daarom een hard gelag toen ik mijn baan verloor na het faillissement van het bedrijf waar ik bijna 30 jaar had gewerkt. Ik was toen 54 jaar en de arbeidsmarkt zat niet echt te wachten op 50+ secretaresses, zo bleek al snel na tig sollicitaties en dito afwijzingen. Ik herkende mezelf in de profielen van advertenties, maar kreeg helaas niet de gelegenheid om me te presenteren. Het werd niet met zoveel woorden gezegd, maar leeftijd was toch de bottleneck. Niet goed voor mijn zelfvertrouwen dus.

Hoe heeft het UWV je destijds geholpen om de match te vinden met Public Support?

Een vriendin bracht mij al vrij snel, nadat ik werkloos raakte, in contact met Renske Veenstra. Zij kenden elkaar nog vanuit haar toenmalige functie als secretaresse van de burgemeester van Woerden. Renske was inmiddels regiodirecteur bij Public Support en zij bracht mij weer in contact met Leonoor Dekkers, toen nog regiodirecteur Zuid-Nederland. Leonoor vertelde over de samenwerking met het UWV om kandidaten vanaf 45-50 jaar via proefplaatsingen weer aan werk te helpen. Deze proefplaatsing werd het Gemeente Plus traject genoemd. Na screening en testen zorgde Public Support ervoor dat ik voor een aantal maanden – met behoud van uitkering – ervaring kon opdoen op een bestuurssecretariaat. Zowel de gemeente als het UWV hebben meegewerkt aan dit plan. Wat een heerlijk idee dat leeftijd nu eens geen rol speelde, integendeel!

Bij elke opdracht breng je jouw ervaring in, maar doe je ook weer nieuwe ervaring op en verrijk je jezelf met nieuwe kennis.

 

Kun je ons meenemen naar je eerste indrukken toen je bij ons begon?

Het klinkt vreselijk cliché, maar ik voelde me zo welkom en waardevol. Mijn eerste persoonlijke kennismaking was op het kantoor in Almere met Leonoor en Stephany. Ik voelde meteen een goede klik met de dames. De week daarop volgde nog een fijn gesprek. Ik weet nog precies waar ik was toen Leonoor mij belde dat ze het met mij wel zagen zitten en dat ik in aanmerking kwam voor een proefplaatsing. Dat werd op het bestuurssecretariaat bij de gemeente Dordrecht. Ik had het geluk dat ik hierin werd begeleid door een zeer ervaren bestuurssecretaresse die mij een goede basis heeft meegegeven voor mijn verdere opdrachten voor Public Support. Ik ben haar nog altijd zeer dankbaar.

Welke impact heeft de samenwerking tussen Public Support en het UWV gehad op jouw loopbaan?

Het gaf mij rust dat ik met behoud van mijn WW-uitkering en zonder sollicitatieplicht de kans kreeg om ervaring op te doen binnen een heel andere werkomgeving dan waar ik vandaan kwam. Dit was goed voor mijn zelfvertrouwen en ook dat ik deze ervaring op mijn cv kon vermelden. Mocht een proefplaatsing niet leiden tot een dienstverband bij Public Support, kon ik met deze ervaring in ieder geval ook bij de overheid solliciteren. Een fijn gegeven, maar niet nodig gebleken. Via Public Support heb ik in de afgelopen 8 jaar zulke fijne opdrachten bij verschillende grote en kleine gemeentes mogen invullen. En bij elke opdracht breng je jouw ervaring in, maar doe je ook weer nieuwe ervaring op en verrijk je jezelf met nieuwe kennis.

Heb je tips voor andere werkzoekenden die momenteel via het UWV op zoek zijn naar een baan?

Op welke manier je je baan verliest, die emotie is voor iedereen verschillend. In mijn geval was dat na een lang dienstverband. Ik gunde mijzelf niet de tijd om de klap te verwerken van het ineens werkloos zijn en begon als een gek te solliciteren. Mijn tip is: geef jezelf de tijd om je plotselinge werkloosheid te verwerken, bedenk een plan van aanpak voor jezelf, maar pak daarnaast ook je ontspanning. Maak gebruik van je netwerk als je die hebt en pimp je cv. Misschien wil je het roer omgooien, ga hiervoor in gesprek met je werkcoach. Maak ook gebruik van de vele trainingen en cursussen die het UWV je biedt. Ik ben blij met de kans die ik destijds heb gekregen en de groei, die ik in de diversiteit in opdrachten maar ook door de aangeboden cursussen om bij te blijven, nog altijd doormaak.

 

Lieve collega’s,

De afgelopen weken hebben wij intensief overleg gehad met Yvette over de invulling van de rol van people& directeur. Daarbij is gebleken dat er een verschil van inzicht is over de wijze waarop de functie van people& directeur wordt uitgeoefend. Daarom hebben we besloten in goed overleg uit elkaar te gaan.

Wij willen Yvette bedanken en heel veel succes wensen voor de toekomst!

Hartelijke groet,

Casper

We komen naar je toe deze zomer!

Met de zomer in zicht wordt het weer tijd elkaar te ontmoeten, bij te praten over ons mooie bedrijf en vooral te genieten van samen zijn onder het genot van een lekker hapje en drankje. Je kunt sparren met één van de leden van het directieteam en natuurlijk met jouw regiodirecteur en collega’s zowel uit je eigen business unit als uit de andere twee.

Naast een zomerbijeenkomst op onze locatie in Lisse, organiseren we, om jouw reistijd zoveel mogelijk te beperken, deze bijeenkomsten ook op twee andere locaties in het land.

We kijken terug op het eerste deel van 2023 en blikken vooruit de tweede helft van 2023 en luiden met elkaar de zomer in. Alle bijeenkomsten zijn van 16:00 uur tot 20:00 uur.

Ook geven we je graag het zomercadeau mee!

Mogen wij je ontvangen? Klik hier voor de data en locaties of klik hier om je direct aan te melden.

In de rubriek ‘Hoe is het nu met?’ nemen we contact op met oud-collega’s. We vragen hen naar Public Support, welke opdrachten hen zijn bijgebleven en naar wat ze willen meegeven aan (oud)-collega’s. Dit keer is het de beurt aan Annette Gilijamse. Zij heeft bijna 4 jaar voor Public Support gewerkt en had opdrachten bij voornamelijk gemeenten. Daarover straks meer. Eerst nog een leuk feitje: eens in de zoveel tijd heeft Annette een ‘krokettenlunch’ met haar voormalig regiodirecteur Lara van Rest. En daar willen we natuurlijk meer over weten!

Om te beginnen wat is de krokettenlunch?

Deze “traditie” is geboren op het moment dat Lara mijn regiodirecteur werd en we voor het eerst samen gingen lunchen. Normaliter ben ik geneigd een verantwoorde lunch te bestellen, maar die dag keken Lara en ik elkaar een beetje schaapachtig aan en zeiden bijna tegelijkertijd: “Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb eigenlijk wel trek in kroketten met brood”. Na deze bekentenis barstten we samen in lachen uit en waren blij een ‘partner in crime’ te hebben gevonden voor onze guilty pleasure. Sindsdien is voor iedere lunch bij Lara en mij de bestelling op voorhand al bekend.

 

In de periode dat ik voor Public Support werkte heb ik ontzettend veel geleerd; zowel over het vak, de omgang met mensen en mezelf.

 

Hoe en wanneer ben je bij Public Support terecht gekomen?

In 2018 nam ik afscheid bij mijn toenmalige werkgever en werd ik door een zakenrelatie, de echtgenoot van collega Audrey Geuvers, gewezen op het bestaan van Public Support. Na één gesprek met Audrey was ik meteen super enthousiast over wat ik hoorde, dus Audrey heeft me voorgesteld bij Leonoor. Al bij de ontvangst voor de sollicitatie in Lisse was ik direct ‘om’ en gelukkig bleek het genoegen wederzijds!

 

De afgelopen jaren ben ik meer gegroeid dan in de 30 jaar daarvoor, door het meebewegen in een nieuwe omgeving, het functioneren in grotere organisaties en alle trainingen

 

Je hebt bijna 4 jaar voor Public Support gewerkt, hoe was die tijd?

In de periode dat ik voor Public Support werkte heb ik ontzettend veel geleerd; zowel over het vak, de omgang met mensen en mezelf. Voordat ik bij Public Support kwam, was ik erg honkvast en heb ik bij mijn laatste 2 werkgevers respectievelijk 19 en 10 jaar gewerkt. Dit waren vrij kleine (MKB) organisaties die weinig boden op het vlak van opleiding of persoonlijke ontwikkeling. Public Support bood naast het gemeentelijke opleidingstraject ook de mogelijkheid om mijn vakinhoudelijke kennis te vergroten en me persoonlijk verder te ontwikkelen.

De afgelopen jaren ben ik dan ook meer gegroeid dan in de 30 jaar daarvoor. Door het steeds meebewegen in een nieuwe omgeving, het functioneren in grotere organisaties en natuurlijk door alle trainingen. Maar ook heb ik het voorrecht gehad tijdens mijn plaatsingen veel samen te mogen werken met collega’s van Public Support, waardoor er direct op de werkvloer ruimte is voor reflectie en het delen van ervaringen.

Welke opdrachten blijven je bij?

Alles bij elkaar heb ik in mijn tijd als TopSecretaresse maar 5 opdrachten gehad en allemaal hadden ze wel hun charme. De start in Papendrecht was een warm bad. Ruim 8 maanden mocht ik daar met Audrey samenwerken en heb ik ontzettend veel geleerd van haar en over het werken in de gemeentelijke organisatie. Daarna een korte klus in Vlaardingen, waar ik in een geweldig team met fantastisch lieve mensen mee mocht draaien. Vervolgens naar Den Bosch om in 4 weken op de HAS de examendossiers op orde te brengen net voor mijn vakantie en daarna door naar Steenbergen, waar we met 3 TopSecretaresses het bestuurssecretariaat helemaal opnieuw hebben opgezet en overgedragen. En ten slotte naar de gemeente Altena als vervanging voor een collega die met zwangerschapsverlof ging.

 

Wist je dat… kennis en vriendelijkheid zich vermenigvuldigen als je het deelt? Dus deel wat je hebt en maak de wereld een beetje mooier.

 

Wat doe je nu?

In de gemeente Altena vielen alle stukjes van de puzzel op zijn plaats: een jonge (fusie)gemeente met veel organisatorische uitdagingen, een ontzettend leuk secretaresse-team, prima reisafstand, en een goede verhouding tussen thuis en op locatie werken, dus daar ben ik sinds juli afgelopen jaar in vaste dienst. Als bestuurssecretaresse mag ik de twee leukste wethouders van het college ondersteunen en achtervang zijn voor het bestuurlijk besluitvormingsproces. Daarnaast ben ik sinds deze maand medeverantwoordelijk voor de Koninklijke Onderscheidingen en op dit moment ben ik onderdeel van twee projectgroepen m.b.t. “de nieuwe werkplek” en de optimalisering van het bestuurlijk besluitvormingsproces.

Bij Public Support zat de afwisseling en uitdaging voor mij in de diverse opdrachten en het steeds aanpassen aan een nieuwe omgeving en werkwijze. Bij Altena duik ik in alles wat me interessant lijkt, want alleen agenda-beheer en stukken verzamelen geeft mij nog steeds niet genoeg voldoening.

Wil je nog iets meegeven aan onze (oud)-collega’s?

Wist je dat… kennis en vriendelijkheid zich vermenigvuldigen als je het deelt? Dus deel wat je hebt en maak de wereld een beetje mooier.

 

Zoals jullie misschien wel weten organiseren we geregeld netwerkborrels voor (oud) secretaresses, managementassistenten en personal assistants door heel Nederland. Het doel van deze borrels is om te netwerken met vakgenoten en ervaringen met elkaar te delen.  Dit onder het genot van een hapje en een drankje.

Inmiddels hebben we al meer dan 10 netwerkborrels georganiseerd en zijn er 150 secretaresses op afgekomen. Het is echt een feestje om te zien hoe snel iedereen een connectie met elkaar maakt, vaak wordt er ook direct op LinkedIn contact gelegd. Vol enthousiasme worden allerlei handige tips en tricks gedeeld en gaan ze samen in gesprek over allerlei uitdagingen die ze tegenkomen in het mooie secretaressevak.

Want naast het feit dat het in principe een zakelijke aangelegenheid is, zijn de borrels ook gewoon erg gezellig en ontspannen. We merken dat de deelnemers het ook heel prettig vinden om te komen en te gaan wanneer zij dat willen.

Of je als secretaresse nu bij Public Support werkt, of bij een andere organisatie, iedereen is welkom. Dus lijkt het je leuk om een keer langs te komen, kijk dan zeker even in de ‘Agenda’ op Plaza voor de locaties en tijdstippen. De regiodirecteuren kijken er naar uit je daar te ontmoeten of bij te praten.

Heb je nog vragen? Bel of mail mij gerust via 06-49747658 of jettiepeters@publicsupport.nl.

 

In de rubriek ‘Kennismaken met …’ lichten we iedere keer een Public Supporter uit om te vertellen wie ze zijn en wat ze doen. Dit keer nemen we een kijkje in het werkleven van Cindy Giesbergen. Cindy is al bijna 9 jaar in dienst bij Public Support en kent de organisatie dus als geen ander. We vroegen haar naar hoe ze bij Public Support terecht is gekomen, wat de people& support afdeling doet en wat haar werkzaamheden zijn.

Wie is Cindy?

Ik ben Cindy Giesbergen. Ik woon, samen met mijn man, zoon van 5,5, kat Shaggy en hamster Boris, in het mooie Lisse. Naast mijn werk vind ik ontspanning in yoga, buiten zijn met mijn gezin, een boek lezen of lekker lui Netflix kijken op de bank. (Iemand nog een aanbeveling voor een goede serie?)

 

Mijn schoonmoeder werkte als TopSecretaresse via Public Support en vertelde me dat de functie Young Supporter mij misschien wel goed zou passen.

 

Hoe ben je bij Public Support terecht gekomen?

Via mijn schoonmoeder! Na het behalen van mijn bachelor, wilde ik graag aan het werk voor ik een Master zou oppakken. De arbeidsmarkt was in 2014 helaas zo slecht dat een baan vinden niet gemakkelijk was. Mijn schoonmoeder werkte als TopSecretaresse via Public Support en vertelde me dat de functie Young Supporter mij misschien wel goed zou passen. Elke gemeente heeft immers een juridische afdeling. Zo ben ik eind 2014 begonnen bij Public Support. Inmiddels ben ik, bijna 9 jaar later, via het secretariaat beland op de afdeling people& support.

Wat doet de people& support afdeling?

People& support is echt een afdeling voor de mensen. Zowel onze Supporters als de interne organisatie kunnen bij ons aankloppen. We helpen iedereen van in dienst tot uit dienst, en alles wat er tussen valt. Vragen over je arbeidsovereenkomst of leaseauto? Wij zijn er voor je.

 

Dat is voor mij werken met je hart. Zorgen dat iedereen zich gezien, gehoord en begrepen voelt, ook als je het oneens bent met elkaar.

 

Wat zijn jouw taken?

Als we het goede nieuws krijgen dat er een nieuwe collega mag starten, ga ik aan de slag met het indienstproces. Arbeidsovereenkomst opstellen, leaseauto inplannen en samen zorgen dat het dossier helemaal compleet is. Verder verwerk ik ziek- en betermeldingen, los ik wagenparkvragen op, maak werkgeversverklaringen en beantwoord alle hr-gerelateerde vragen die iemand maar kan hebben. Als je bij ons uit dienst wil (wat ik me moeilijk kan voorstellen natuurlijk) zorg ik voor de offboarding. Daarnaast ben ik elke dag bezig met het verbeteren en professionaliseren van de HR-processen, zodat we elke collega nog beter kunnen ondersteunen.

Wat betekent werken met je hart voor jou?

Werken met je hart betekent voor mij verder kijken dan de regels en afspraken. Kijken naar de werkelijke behoefte achter een vraag. In de kern wil iedereen gezien, gehoord en begrepen worden. Dat is voor mij werken met je hart. Zorgen dat iedereen zich gezien, gehoord en begrepen voelt, ook als je het oneens bent met elkaar.

 

Op 11 mei vond de regiobijeenkomst plaats van onze Noordelijke collega’s op de locatie Narline in Zuidwolde. Narline is een indrukwekkend restaurant, gevestigd in een historisch boerderijencomplex uit 1768. Bij aankomst konden we genieten van een hapje en een drankje, terwijl we gezellig bijpraatten met onze collega’s. Er was ook gelegenheid om een wandeling te maken in de prachtige omgeving.

Nadat iedereen was gearriveerd, sprak Kees en namen we helaas afscheid van Sandra. Kees, Casper en Sia spraken mooie woorden, waarna Sandra zelf het woord nam en haar collega’s bedankte. We willen Sandra bedanken voor haar bijdrage en wensen haar veel succes in haar verdere carrière. Hopelijk zien we elkaar nog eens terug!

Om de avond compleet te maken, stond er een verrukkelijk lopend buffet voor ons klaar met onder andere saté, knapperige patatjes, smaakvolle salades en smeuïge pasta. Tijdens het diner was er gelegenheid om gezellig met elkaar te praten en te lachen, en zo leerden we ook nieuwe collega’s kennen. Het uitwisselen van ervaringen is altijd interessant.

We willen iedereen bedanken voor deze geslaagde avond en kijken uit naar een volgende keer!